R&P Nieuwsfotografie

Fotografie was mijn laatste keuzevak van het jaar. Ik had er zin in. Voor ik begon met dit profielblok had ik überhaupt nog nooit met een spiegelreflexcamera gewerkt, oké, een keer tijdens nieuwsredactie. Maar dat telt eigenlijk niet mee, want toen stond de camera op de automatische stand.

Tijdens het profielblok heb ik de camera leren te gebruiken op de manual-stand. Ik heb in vijf weken tijd niet aan de eisen (twee portretfoto’s, twee nieuwsfoto’s en twee reportages) kunnen voldoen. Mijn twee nieuwsfoto’s en de reportage over zwerfafval in de stad zijn wel goedgekeurd. Voor de herkansing moest ik dus nog twee portretfoto’s en een reportage maken. Deze zijn hier te bekijken.

De reden waarom ik het niet af had gekregen is me achteraf duidelijk: ik dacht te moeilijk na over de onderwerpen, waardoor ik aan het eind in tijdnood raakte. Toen ik tijdens de eindpresentaties de foto’s van andere studenten bekeek, lag de lat een stuk lager dan ik dacht. Ook werden mijn ideeën tijdens de vergaderingen niet goedgekeurd. Ik zou de foto’s bijvoorbeeld niet in kunnen leveren voor het portfolio, maar “als ik jou was, zou ik het vooral toch doen, want oefening is erg belangrijk.” Maar als je kijkt vanuit het perspectief van een student: vier weken is niet lang. Dan ga je geen kostbare tijd verspillen aan foto’s die toch niet geschikt zijn voor het portfolio. Overigens heb ik veel geoefend om de camera onder de knie te krijgen, ook al waren de foto’s niet geschikt om in te leveren.

NEGATIEVE ERVARING MET FOTOGRAFIE

Fotografie vind ik erg leuk om te doen, zelfs na deze negatieve ervaring wat dit profielblok eigenlijk was. Veel studenten waren het eens met elkaar: dit had beter, leuker en informatiever gekund. De motivatie was bij iedereen in de groep ver te zoeken naarmate het blok vorderde. Docenten hielpen ook niet door alleen voorbeelden te laten zien van topfotografen; dat niveau ging ik toch nooit halen in de vier weken die we hadden? Ik had een beter beeld gekregen over het profielblok als we op een andere manier les hadden gekregen.

Bekijk hieronder de twee nieuwsfoto’s:

Het bombardement van Rotterdam wordt herdacht.

Bekijk hieronder de reportage over zwerfafval in Oosterhout:

BEOORDELING

De beoordeling die ik heb gekregen van mijn docent is niet volledig. Ik heb enkel feedback gekregen op drie competenties. Ook het vak voor ontwikkeling is leeg. Ik heb Ron gemaild om te vragen of er iets mis is gegaan met het uploaden van de beoordelingsformulieren, maar hier heb ik geen antwoord op mogen ontvangen. Zie hieronder mijn gekregen feedback van docent Ron van Dooren:

  1. Publieksgerichtheid

    “De waarde voor het publiek van veel foto’s is afwezig of beperkt. Dat geldt in het bijzonder voor je portretten- en daarvan ben je je ook bewust. Waarom kom je na vijf weken niet met iets aan dat wél acceptabel is?Als in Rotterdam het bombardement herdacht wordt, zullen de meeste lezers toch mensen willen zien die aan het herdenken zijn bij het monument en niet een verlaten plein met kransen en een vlag. Het dakenfestival biedt een unieke kans voor Rotterdammers om hun stad eens vanuit een totaal ander perspectief te zien, maar afgaande op de foto’s ben jij als fotograaf geen enkel dak op geweest en laat je de geïnteresseerde lezer in de kou staan.”

  2. Researchen

    “Met een beetje research had je ongetwijfeld geschikte personen voor een portret kunnen vinden. Misschien had wat meer research vooraf ook bijgedragen aan interessantere foto’s van het dakenfestival. Het zou helpen om je beter vooraf af te vragen waar de fotografische kansen precies liggen als je een onderwerp voor fotografie gevonden hebt.”

  3. Produceren

    “Je hebt – zoals behalve uit je beelden ook blijkt uit je eigen toelichtingen -moeite om goed om te gaan met de lichtomstandigheden. Er moet in de nabewerking nog veel gered worden. Soms heb je niet de luxe om de mooiste lichtomstandigheden op te zoeken. Maar als dat wél kan (zoals bij de foto van je vriend) moet je die ruimte benutten en niet tevreden zijn met een vlug kiekje bij”
Posts created 60

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven