Minor Creatief Schrijven

Ik had besloten het derde jaar te beginnen met de minor in plaats van R&P. Ik heb niet lang nagedacht over welke minor het zou worden. Creatief schrijven vind ik geweldig om te doen, maar een boek schrijven had ik nog nooit eerder gedaan (of gedurfd). Tot ik aan de minor begon.

Tijdens de minor, die ik heb gevolgd van september tot januari, ben ik bezig geweest met het schrijven van een eigen boek, Voor het donker wordt. Het gehele half jaar stond in het teken van schrijven, een van mijn favoriete hobby’s. Als ik de deadlines weg denk, voelt het net alsof ik een half jaar vakantie had. De minor vond plaats op school, dus ik kende de docenten en sommige studenten al. Ook de manier van werken, in kleine redacties, voelde bekend. Wel ben ik uit mijn comfortzone gekomen tijdens de redactiebijeenkomsten, waar de studenten en de begeleider feedback gaven op elkaar. Ik merkte dat ik op het gebied van tekstopbouw en taal een stukje verder was dan studenten van andere opleidingen.

Twee maanden na aanvang van de minor moest de eerste versie klaar zijn. Niet veel langer daarna de tweede versie en ten slotte de derde versie. Het schrijven was nu toch echt klaar; tijd voor de omslag. Hiervoor heb ik in een korte tijd de basisvaardigheden voor het programma Adobe Illustrator geleerd. Een half jaar later, maar ik ben nog steeds trots op het resultaat:

Omslag van Voor het donker wordt
Zie hieronder mijn gekregen feedback van docent Marieke van Willigen:
  1. Talig vermogen: Student weet de taal op een beeldende, precieze en eigen manier te gebruiken

    “Je weet prachtige zinnen te bouwen. Vliegt soms wat uit de bocht met zinslengte en detaillering, maar trekt dat ook weer recht.”

  2. Beheersing van het genre: Student kan een langer verhaal opbouwen.

    Geen feedback.

  3. Verhalende stilistische technieken kunnen inzetten. Student kent en gebruikt stilistische technieken als dramatische dubbelheid, uitstel, versnellen en vertragen, het waarom nu principe etc. om zijn verhaal sterker te maken.

    “Dit genre (fictie) heb je steeds meer leren te beheersen tijdens het blok. Blijf veel lezen en schrijven!”

  4. Ontwikkeling van schrijverschap: Student heeft inzicht in de sterke en zwakkere kanten van het eigen schrijverschap en en heeft manieren ontwikkeld om zichzelf vlot te trekken.

    “Schrijven is doseren en balanceren. Daar ben je veel mee bezig geweest bij dit vak, de balans tussen beschrijvingen en aanduidingen, dialogen en exposities, directe en indirecte rede. Goed op weg! Je leerde te produceren, door je eigen weerwil heen. Je hebt je een schrijversdraai gevonden en leert steeds meer om te gaan met je hang naar perfectie en de realiteit.”

  5. Reflectief vermogen: Student heeft inzicht in sterke en minder sterke kanten van eigen en andermans geschreven producten en kan deze aanwijzen in de tekst.

    “Je bespiegelt op je eigen handelen en ontwikkeling, al doe je dat vaak in stilte. De weerslag vonden we terug in je essay en blog. Mooi…”

Posts created 60

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven